What diagnoses are associated with sensory integration disorders?
Sensory integration disorder is not a stand-alone diagnosis. It can be seen in diagnosis groups with sensory integration disorder, autism spectrum disorder, attention deficit and hyperactivity disorder, learning disability, cerebral palsy, down syndrome, genetic and chromosomal disorders, and developmental delay.
Çocuklarda parmak ucu yürüme durumu?
Duyusal nedenler: Taktil (dokunma) duyu hassasiyeti, proprioseptif duyu arayışı, vestibuler kaçışı olan çocuklar parmak ucu yürüyebilir. Nörolojik problemler: Beyindeki hasardan kaynaklı oluşan bacak arkasındaki kasların tonus artışı parmak ucu yürümeye sebep olabilir. Kas hastalıkları: Kaslarda meydana gelen yıkım sonrası vücut kompansasyon mekanizması ile parmak ucu yürüme eğilimi olabilir. Ortopedik problemler: Achille tendon gerginliği, baldır kaslarının (triceps surae) kısalığı ve gerginliği parmak ucu yürümeye sebebiyet verebilir.
When is it necessary to get support from a specialist in toe walking?
In typically developing babies, toe walking can be seen for a certain period of time. The reason for this is that the sole-heel perception is not sufficiently developed when they first experience walking. However, if the baby prefers toe walking with a frequency of 70% or more during the day from the moment he/she starts walking independently, he/she should receive evaluation and support from the relevant specialist physician and pediatric physiotherapist.
What is the effect of crawling on sensory development?
It enhances bodily control and holistic body awareness by improving awareness of the body's background. It improves vestibular perception due to the position of the head. It enables the development of visual perception by improving visual spatial and shape ground awareness. Sequential movements during crawling help reciprocal brain regions establish connections with each other and improve bodily coordination. It enables the baby/child to contact different tissues on the ground with their hands and legs, thus developing their tactile sensory perception. Body awareness improves thanks to the increased proprioceptive stimulus, as more joint and muscle stimuli go during crawling compared to walking.
My child has a very difficult time calming down, what can I do at home?
Slow stretching movements and deep breathing exercises that you will do with your child are suitable for the beginning. You can add calming music to your activities together. You can use weighted bags filled with items to the extent that the child can carry them. You can reduce the brightness of the lights in the environment, make him consume warm liquids, after a warm shower, you can do light-touch massages with vegetable oils such as baby oil or coconut oil. Chewing gum and hard healthy candies can also be good for your child.
Çocuğumdaki yineleyici hareketler nasıl azalır?
Öncelikle görmezden gelinmeli bir müddet takip edilmelidir. Bu davranışın nedenini araştırmak gerekir. Çocuk bu davranışı neden yapıyor, ne sıklıkla yapıyor… Yapılan araştırmalarda bu davranışların nedeni rahatlamak, çocuğun sözel olarak ifade edemediği kelimeleri bu davranışlar yoluyla dikkat çekmek olarak tespit edilmiştir. Bu gibi durumlarda aşırı ilgi göstermek yerine çocuğun ilgisi farklı yöne çekilmelidir.
3 yaşına kadar göz kontağı kuruyor, birkaç kelime söylüyordu. Artık bunları yapamıyor nedeni nedir?
Bunun nedeni regresif (gerileme) otizmdir. Regresif otizmde çocuğun gelişimi üç yaşa kadar normalmiş gibi seyrederken aniden sosyal iletişim becerilerini yitirdiği gözlenir. Artık göz kontağı kurmak istemez, söylediği kelimeleri söylemez, çevreye karşı olan ilgisi azalır, kendi kabuğuna çekilir. Bu durumda bir uzmana başvurmanızı tavsiye ederim.
Grup eğitimi nedir?
Bilişsel gelişimi birbirleri ile uyumlu çocukların katılımı ile gerçekleştirilen eğitimdir. Çocuğun bireysel eğitimde kazandığı davranışları genellemesini, arkadaşları ile iletişim kurmasını, sosyal becerilerinin gelişimini, sıra bekleme davranışının edinimini, paylaşmayı ve en önemlisi eğlenmeyi hedefler.
Çocuğumun özel eğitime ihtiyacının olduğunu düşündüğümde ne yapmalıyım?
Aileler çocukları için özel eğitim almalarını düşündüklerinde ilk olarak yetkili bir sağlık kuruluşundan çocuk psikiyatri bölümüne başvurarak yapılacak tıbbı tanılama sonucunda rapor almaları gerekmektedir. Burada yapılan tanılama sonucunda çocuğun özel eğitime ihtiyacının olduğuna karar verildiğinde ailelerin yaşadıkları ilçenin rehberlik ve araştırma merkezlerine başvurarak destek eğitim raporu alarak özel eğitim veren bir kurumdan gerekli eğitimi alabilirler. Gelişiminden şüphe edilen çocuğun eğitime başlaması için tam bir tanıya ve hastane ve ram raporuna ihtiyacı yoktur. Tanı ya da rapor olmasa dahi gelişimde bir aksama varsa eğitim alabilir.
Çocuğumda gelişimsel bir problem olduğunu nasıl anlayabilirim?
Çocuklarının yaşıtlarından belirgin şekilde farklılık veya gerilik olduğunu görüyorlarsa örneğin, yaşıtlarından çok daha küçük çocuklar gibi davranıyorsa, iletişim becerileri akranları ile aynı seviyede değilse, bilişsel becerilerde yaşından geride ise, içine kapanık ve dış dünya ile ilgisi yok gibi görünüyorsa, yaşıtları okuma yazmayı öğrendiği halde kendi çocuklarının halen öğrenemediği gibi durumlarda zaman kaybetmeden ailelerin bu durumu tam olarak anlamak adına psikiyatri doktoruna başvurarak çocuğun değerlendirmeye alınması en doğu doğru yol olacaktır.
Otizmin nedenleri nedir?
Otizm ilk belirtilerini hayatın ilk 3 yılında gösteren nörogelişimsel bir bozukluktur. Otizm ile birlikte hiperaktivite bozukluğu, dikkat eksikliği, epilepsi ve duygudurum bozuklukları görülebilmektedir. Otizmin oluşmasının nedeni halen net olarak bilinememekle beraber genetik olduğu düşünülmektedir. Otizmin nedenleri hakkında yapılan araştırmalar devam etmekte olup otizmin birden çok sebebin bir araya gelmesi sonucu oluştuğu da söylenmektedir.
Otizmin belirtileri nelerdir?
Otizmin birçok belirtisi vardır bunlardan bazıları şöyledir;
Ø Adı ile seslenildiğinde tepki vermemek
Ø Etkileşimi başlatmada zorluk çekme
Ø Göz kontağı kurmamak
Ø Birlikte oyun oynamamak
Ø Yaşıtları ile uygun ilişki kurmamak
Ø Çevredeki üzüntülere veya sevinçlere tepkisiz kalmak
Ø Toplum kurallarını anlamada ve uygulamada zorluk çekmek
Ø Tekrarlayıcı ifadeler
Ø Fiziksel temastan( sarılma , öpme) kaçınm
Ø Etkinliklerde tek olmayı tercih etmek.
Çocuğuma nasıl hayır demeliyim?
Anne babalar çocuklarına kural koyacağı zaman önce kendi aralarında karar vermelidir aksi takdirde annenin evet babanın hayır demesi çocuğun ikilem arasında kalmasına sebep olacaktır. Kuralın çocuğun yaşına ve eğitim düzeyine göre uygun olması gerekmektedir. Çocuğa hayır denildiğinde ebeveynler kararlı olmalı ve sebebini çocuğun anlayacağı bir biçimde göz kontağı kurarak açıklamalıdır. Çocuğun kurallara uyması ebeveynler tarafından farkedilmeli ve ödüllendirilmelidir. Bu tutum çocukta olumlu davranışın pekişmesine neden olacaktır.
Çocuğum ne zaman konuşur?
Öncelikle her çocuğun kendine has gelişim gösterdiğini unutmamalıyız. Her çocuk kendine özgü beceri ve yeteneklere sahiptir. Bizi bekleyen bu uzun süreçte paniğe kapılmadan, çocuğu anlamaya çalışarak, yoğun eğitim ve aile desteği ile sabırla çalışmamız gerekmektedir. • Evde çocuğum ile nasıl oyunlar oynayabilirim? Çocuğunuz ile kitap okuma-inceleme etkinlikleri yapabilirsiniz. Birlikte kitaptaki resimleri inceleyebilir, yorumlayabilirsiniz. Okuduğunuz kitaptaki karakterleri canlandırabilirsiniz. Böylelikle bu drama sayesinde çocuğunuzun hayal dünyası genişleyecek, empati duygusu gelişecek, okumaya karşı ilgisi artacaktır. Çocuklar müziğe bayılır. Birlikte eğlenmek için şarkı dinleyebilir, söyleyebilir, dans edebilirsiniz. Bazı çocuk şarkılarını harekete entegre edip taklitli-müzikli oyunlar oynayabilirsiniz. Çocuğunuzu oyun yolu ile ev işlerine dahil edebilirsiniz. Birlikte çamaşır toplayabilir, katlayabilir, çorapları eşleyebilirsiniz. Bir nesne saklayıp sıcak-soğuk oyunu oynayabilirsiniz. (Bu zıt kavramlar çeşitlendirilebilir). Çocuğunuzun ince motor becerilerinin gelişimi için birlikte sanat etkinlikleri yapabilirsiniz. (Kâğıt yırtma, yapıştırma, kesme, boyama…) Renkli boncuklar ile bilezik- kolye tasarlayabilirsiniz. Oyun hamuruna şekiller verebilirsiniz. Birlikte top-balon oyunları oynayabilirsiniz. Örneğin; -Bir balon şişirilir, iki tahta kaşık alınır, karşılıklı olarak balonu düşürmeden birbirinize atabilirsiniz. (Bu oyunda sayma çalışması da yapabilirsiniz). Çocuklar su ile oynamayı da çok severler. Sulu-köpüklü oyunlar oynayabilirsiniz. Evcilik oyunu oynayarak çocuğunuzun hayal dünyasına inebilirsiniz. Mantık-muhakeme, kelime haznesinin gelişmesi için iletişim oyunları oynayabilirsiniz.
Örneğin;
- Sen bir doktorsun.
Düşün bakalım sana ne lazım?…
- Şimdi sana bir soru soracağım cevap olarak “evet-hayır” de. Kanatların var mı? Üzüm sever misin?